МЕТОДИ КОНТАКТНОЇ ТРИБОМЕХАНІКИ МАСТИЛЬНИХ ШАРІВ І МОДЕЛІ ЗНОШУВАННЯ ПРИ ГРАНИЧНОМУ ТЕРТІ
Призначення розробки:
Розробка, дослідження та впровадження технології відновлення та підвищення зносостійкості швидкозношувальних деталей автобусно -тролейбусного парку.
Рекомендована область застосування:
Атобусно -тролейбусний транспорт, транспотні підприємства.
Технічна характеристика:
Мета проекту - на основі комплексу експериментальних і теоретичних досліджень триботехнічних процесів при контактній взаємодії змащених поверхонь тертя розробити методи дослідження контактно-деформаційних і триботехнічних властивостей мастильних шарів і створити моделі зношування змащених вузлів тертя для оцінки їх зносостійкості.
У результаті проведеного комплексу експериментальних і теоретичних досліджень розв'язана науково-прикладна проблема оцінки зносостійкості змащених вузлів тертя на основі досліджень деформаційних і трибомеханічних властивостей поверхневих мастильних шарів, розвитку теорії методів випробувань, запропонованих моделей зношування і методів розв'язку зносоконтактних задач для змащених трибосистем.
У результаті проведеного порівняльного дослідження умов деформації змащеної і сухої поверхні при статичному вдавлюванні кулькового індентора і при його переміщенні встановлено наступне:
- глибина вдавлювання індентора в змащену поверхню більша ніж у суху в середньому на 8... 10%;
-відносна деформація углиб поверхні матеріалу по осі лунки деформації описується лінійною закономірністю і нелінійною для сухого контакту;
-рівномірність розподілу шару деформованих зерен по зоні деформації для змащеного контакту свідчить про рівномірність розподілу внутрішніх напружень у поверхневому шарі.
Встановлено, що більш інтенсивна і ненапружена деформація нерівностей у змащеному контакті триботехнічних сполучень сприяє прискоренню процесу припрацювання, формуванню врівноваженої шорсткості, стабілізації і зменшенню рівня контактного тиску на фактичних плямах контакту і, зрештою, зменшенню припрацювального зносу. В результаті, разом з традиційним механізмом зниження зносу за рахунок адсорбованих і хімічно-модифікованих шарів запропонований і обгрунтований контактно-деформаційний механізм зниження зносу змащених поверхонь.
Для аналізу впливу мастильного матеріалу на процеси контактної взаємодії отримана аналітична залежність деформацій від зусиль при динамічному контакті сфери з площиною в присутності шару граничного мастила з урахуванням тривалості контакту. В результаті отримані деформаційні діаграми для різних умов змащування, які дали можливість розрахувати тиск в контакті за допомогою розробленого методу експериментально-теоретичної рівноваги. Аналіз результатів розв'язків контактної задачі підтвердив, що рівень контактних тисків в змащеному контакті на 5-10 % нижчий ніж для незмащеного, що обумовлює зниження інтенсивності зношування при контакті через мастильну плівку.
Переваги перед аналогами:
Краща за існуючі в Україні аналоги за всіма основними показниками.
Стадія завершеності розробки:
Впроваджено в виробництво
Техніко-економічний ефект:
Покращення якості продукції, покращення стану навколишнього середовища, економія енергоресурсів, економія матеріалів (сировини), зменшення зносу обладнання.
Опис розробки:
() На основі експериментальних і теоретичних досліджень розроблений комплекс методів для визначення деформаційних, трибомеханічних, антифрикційних і протизносових властивостей мастильних шарів у контакті триботехнічних сполучень. Встановлений контактно-деформаційний механізм зменшення зношування змащених поверхонь. Розроблені методики побудови деформаційних діаграм змащених поверхонь і шарів мастила в нормальному і дотичному напрямках. Запропоновані методи визначення коефіцієнта тертя і динамічної в'язкості на основі випробувань зразків за маятниковою схемою і відповідних рівнянь стану трибосистем для вказаних схем досліджень. Проведені аналітичні і експериментальні дослідження характеристик тертя при ереміщеннях змащених зразків по прямій і похилій площинах, визначені параметри, які дозволяють оцінювати режими тертя і мащення при різних умовах. Запропонована система визначення функцій інтенсивності зношування вузлів тертя з вибором оптимальних схем випробувань, умов змащування і
алгоритму розрахунку параметрів зносостійкості з метою прогнозування і оптимізації довговічності за критерієм зносу. Розроблені ефективні маслоутримувальні профілі на циліндричних і плоских поверхнях тертя з незмінними умовами мащення в контакті і оптимальною несучою здатністю.
Відомості про новизну розробки:
є патентів України -- 4 шт.
Результати дослiджень
Відповідає технічній характеристиці
Можливість передачі за кордон:
Продаж патентів Продаж техничної документації Створення спільного підприємства Спільне виробництво,продаж,эксплуатація
Фотодоповнення
Країна
Україна
Для отримання додаткової інформації звертайтесь:: E-mail: gal@uintei.kiev.ua
|