технологии

ТРАНСФЕР ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

МЕТОДИ КОНТАКТНОЇ ТРИБОМЕХАНІКИ МАСТИЛЬНИХ ШАРІВ І МОДЕЛІ ЗНОШУВАННЯ ПРИ ГРАНИЧНОМУ ТЕРТІ


Призначення розробки: Розробка, дослідження та впровадження технології відновлення та підвищення зносостійкості швидкозношувальних деталей автобусно -тролейбусного парку.

Рекомендована область застосування: Атобусно -тролейбусний транспорт, транспотні підприємства.

Технічна характеристика: Мета проекту - на основі комплексу експериментальних і теоретичних досліджень триботехнічних процесів при контактній взаємодії змащених поверхонь тертя розробити методи дослідження контактно-деформаційних і триботехнічних властивостей мастильних шарів і створити моделі зношування змащених вузлів тертя для оцінки їх зносостійкості. У результаті проведеного комплексу експериментальних і теоретичних досліджень розв'язана науково-прикладна проблема оцінки зносостійкості змащених вузлів тертя на основі досліджень деформаційних і трибомеханічних властивостей поверхневих мастильних шарів, розвитку теорії методів випробувань, запропонованих моделей зношування і методів розв'язку зносоконтактних задач для змащених трибосистем. У результаті проведеного порівняльного дослідження умов деформації змащеної і сухої поверхні при статичному вдавлюванні кулькового індентора і при його переміщенні встановлено наступне: - глибина вдавлювання індентора в змащену поверхню більша ніж у суху в середньому на 8... 10%; -відносна деформація углиб поверхні матеріалу по осі лунки деформації описується лінійною закономірністю і нелінійною для сухого контакту; -рівномірність розподілу шару деформованих зерен по зоні деформації для змащеного контакту свідчить про рівномірність розподілу внутрішніх напружень у поверхневому шарі. Встановлено, що більш інтенсивна і ненапружена деформація нерівностей у змащеному контакті триботехнічних сполучень сприяє прискоренню процесу припрацювання, формуванню врівноваженої шорсткості, стабілізації і зменшенню рівня контактного тиску на фактичних плямах контакту і, зрештою, зменшенню припрацювального зносу. В результаті, разом з традиційним механізмом зниження зносу за рахунок адсорбованих і хімічно-модифікованих шарів запропонований і обгрунтований контактно-деформаційний механізм зниження зносу змащених поверхонь. Для аналізу впливу мастильного матеріалу на процеси контактної взаємодії отримана аналітична залежність деформацій від зусиль при динамічному контакті сфери з площиною в присутності шару граничного мастила з урахуванням тривалості контакту. В результаті отримані деформаційні діаграми для різних умов змащування, які дали можливість розрахувати тиск в контакті за допомогою розробленого методу експериментально-теоретичної рівноваги. Аналіз результатів розв'язків контактної задачі підтвердив, що рівень контактних тисків в змащеному контакті на 5-10 % нижчий ніж для незмащеного, що обумовлює зниження інтенсивності зношування при контакті через мастильну плівку.

Переваги перед аналогами: Краща за існуючі в Україні аналоги за всіма основними показниками.

Стадія завершеності розробки: Впроваджено в виробництво

Техніко-економічний ефект: Покращення якості продукції, покращення стану навколишнього середовища, економія енергоресурсів, економія матеріалів (сировини), зменшення зносу обладнання.

Опис розробки:
()
На основі експериментальних і теоретичних досліджень розроблений комплекс методів для визначення деформаційних, трибомеханічних, антифрикційних і протизносових властивостей мастильних шарів у контакті триботехнічних сполучень. Встановлений контактно-деформаційний механізм зменшення зношування змащених поверхонь. Розроблені методики побудови деформаційних діаграм змащених поверхонь і шарів мастила в нормальному і дотичному напрямках. Запропоновані методи визначення коефіцієнта тертя і динамічної в'язкості на основі випробувань зразків за маятниковою схемою і відповідних рівнянь стану трибосистем для вказаних схем досліджень. Проведені аналітичні і експериментальні дослідження характеристик тертя при ереміщеннях змащених зразків по прямій і похилій площинах, визначені параметри, які дозволяють оцінювати режими тертя і мащення при різних умовах. Запропонована система визначення функцій інтенсивності зношування вузлів тертя з вибором оптимальних схем випробувань, умов змащування і алгоритму розрахунку параметрів зносостійкості з метою прогнозування і оптимізації довговічності за критерієм зносу. Розроблені ефективні маслоутримувальні профілі на циліндричних і плоских поверхнях тертя з незмінними умовами мащення в контакті і оптимальною несучою здатністю.

Відомості про новизну розробки:
є патентів України -- 4 шт.

Результати дослiджень
Відповідає технічній характеристиці

Можливість передачі за кордон:
Продаж патентів
Продаж техничної документації
Створення спільного підприємства
Спільне виробництво,продаж,эксплуатація

Фотодоповнення

Країна Україна

Для отримання додаткової інформації звертайтесь::
E-mail: gal@uintei.kiev.ua

або заповнити форму:
Назва органiзацiї :
Адреса :
Розрахунковий рахунок :
Банк :
МФО :
Код ОКПО :

Данi про керiвника наукової органiзацiї :
Прiзвище :
iм'я :
По-батьковi :
Вчена ступiнь, наукове звання :
Телефон :
Факс :
E-mail :
Пропозицiї щодо спiвробiтництва (сумiсне патентування, сумiсне пiдприємство, продаж готового продукту, iнше) :
Країна: